Section outline
- 3. Workshop
3. Workshop
Workshop: Vad är digital transformation?
Gruppstudier
Tidsåtgång: 3 timmar (2,5 timme workshop + 30 minuter eget arbete)
Checka av att du har gjort dina förberedelser inför workshopen:
- Självstudier: Varför digitalisering är viktigt!
- Självstudier: Digitaliseringens roll i samhällsförändringarna
- Ställt frågan till dina arbetskollegor, Vad är digital transformation för dig, Just nu?
Dina verktyg
Video från workshopen
32 minuter
- Välkommen och check-in
Välkommen och check-in
Check-in: Hur kan vi förstå ännu bättre förstå innebörden av begreppet Digitalisering
Vi kan inte utgå från att vi tänker på samma sak när vi pratar om digitalisering. Ett sätt att närma sig begreppet är att se digitalisering utifrån 3 nivåer.
- Teknik, såsom processorkraft, lagringskapacitet eller 4G.
- Produkter och Tjänster, Baserat på den digitala grundtekniken tas olika produkter och tjänster, exempelvis en surfplatta eller ett socialt nätverk, fram.
- Beteenden, Värderingar och Attityder. Om tjänsterna är bra och tillgängliga skapar de användning. Återkommande användning förändrar beteenden och kan i sin tur bidra till att förändra värderingar.
Ett praktiskt exempel från vardagen.
Swish bygger på en mängd olika tekniker som i botten samverkar. Det är få av oss, som inte är utvecklare, som förstår den men Tjänsten Swish underlättar för mig i min vardag. Effekten har blivit att Swish har ökat på mitt beteende att inte har kontanter samt värderar högt att inte ha med sig plånboken överallt.
- Övning: Vilka sektorer är i omställning?
Övning: Vilka sektorer är i omställning?
Reflektionsuppgift: Vilka andra sektorer är i omställning?
Fundera igenom vilka sektorer är i omställning. Skriv gärna ned dessa på ett ark eller använd canvasen i presentationen och jämför därefter med vad andra deltagare har svarat.
Ta del av deltagarnas samlade resultat.
Reflektionsuppgift: Vilken/vilka sektor(er) befinner sig din verksamhet i?
(Tips, tänk ej kommun utan se på den tidigare uppgiften och inspireras av alla nämnda sektorer)
Extra. Reflektionsuppgift: Vad innebär det för din verksamhet att din sektor är i omställning?
- Övning: Vad krävs för att gå från fysisk leverans till digital tjänst?
Övning: Vad krävs för att gå från fysisk leverans till digital tjänst?
För att kunna göra den interna omställning med ökad självservice, och flytt från fysisk leverans till digital tjänst räcker inte bara att en ledning köper in en digital tjänst eller ett nytt verksamhetssystem.
- Utifrån de exempel du fått ta del av/egna erfarenheter: Vad krävs för att gå från fysisk leverans till digital tjänst?
- Diskutera i grupp, 4 och 4
- Dokumentera i canvas (finns i presentationen), 9 digitala motorer (inspireras av canvasen för att diskutera olika verksamhetsområden som troligen behöver anpassas)
- Vad händer inom en verksamhet för att kunna göra denna förflyttning/omställning?
- Diskussionsuppgift: Din verksamhets mål på tre till fem års sikt.
Diskussionsuppgift: Din verksamhets mål på tre till fem års sikt.
Med den digitala transformationen som bakgrund och som förändringskraft vilka är de viktigaste målen för din verksamhet de närmaste tre till fem åren?
- Har du ännu inte delat dina mål, då gör du det via denna Mentimeter länk: https://www.menti.com/jrkgwa4hdr
- Här kan du ta del av alla deltagares svar.
Extra. Egen reflektion:
Bör målen ytterligare förtydligas för att ännu bättre mobilisera och accelerera den digitala transformationen?
- Tack och nästa steg
Tack och nästa steg
Gå till vår gemensamma Reflektionsbank på Padlet och dela med dig av nya funderingar, frågeställningar och förhoppningar.