Resultat från workshopövningen: Anpassningar inom Normer, Värderingar, Vision & Mission
Tydliggöra mål och visioner
- Tydlighet i riktning och målbild. Tillåtande klimat att testa sig fram till nya lösningar.
- Viktigt att tydligt tänka igenom och definiera syftet. Inte låta utvecklingen vara teknikdriven utan behovs- och nyttostyrd
- Förmedla syftet med effektiviseringen
- Normer mm förflyttas mer och mer
- Ledningen bestämmer riktning
Man måste hänga med i den digitala utvecklingen
- Ett medel för att nå mål
- Fysiska Möten kan inte helt ersättas av digitala
- Svårt att introducera ny personal digitalt
- Medarbetarperspektiv och arbetsmiljö
- Digitala tjänster under pandemin med effekt av psykosocial trygghet försämras vid distansarbete. Något saknas. Sjukskrivningar o stress ökat?. Uppdämt behov av att träffas och ta del av kroppsspråk. Medarbetare farit illa under pandemin.
- Bevara människan som viktig del, men hitta visioner för att underlätta i arbetet.
- Verksamhetens tankar om förbättringar kan krocka med andra avdelningar ex IT, ofta beroende på resursbrist
- Det finns intressen inom digitaliseringen som man måste ta hänsyn till. ekonomin. Finansiering och förvaltning
- Digital utanförskap en stor utmaning
- Vad ska det ersätta? Istället för vadå och för att frigöra och möjliggöra tid för vad? Ta in så många perspektiv som möjligt.
- Digitala möten med patienter och medarbetare.
Många led inom en organisation när en förändring ska genomföras.
- Skapa en ny kultur
- Delaktighet
- Tillgänglighet
- behövs marknadsföring. Medvetandegöra användaren/kunden om att tjänsten finns eller undersöka HUR tjänsten bör utformas/finns intresse för den
Pandemin var motivationskälla till hållbarhet.
Senast ändrad: fredag, 6 maj 2022, 11:52