Resultat från workshopövningen: Anpassningar inom Normer, Värderingar, Vision & Mission

Tydliggöra mål och visioner

  • Tydlighet i riktning och målbild. Tillåtande klimat att testa sig fram till nya lösningar.
  • Viktigt att tydligt tänka igenom och definiera syftet. Inte låta utvecklingen vara teknikdriven utan behovs- och nyttostyrd
  • Förmedla syftet med effektiviseringen 
  • Normer mm förflyttas mer och mer
  • Ledningen bestämmer riktning

Man måste hänga med i den digitala utvecklingen

  • Ett medel för att nå mål 
  • Fysiska Möten kan inte helt ersättas av digitala
  • Svårt att introducera ny personal digitalt 
  • Medarbetarperspektiv och arbetsmiljö
  • Digitala tjänster under pandemin med effekt av psykosocial trygghet försämras vid distansarbete. Något saknas. Sjukskrivningar o stress ökat?. Uppdämt behov av att träffas och ta del av kroppsspråk. Medarbetare farit illa under pandemin.
  • Bevara människan som viktig del, men hitta visioner för att underlätta i arbetet.
  • Verksamhetens tankar om förbättringar kan krocka med andra avdelningar ex IT, ofta beroende på resursbrist
  • Det finns intressen inom digitaliseringen som man måste ta hänsyn till. ekonomin. Finansiering och förvaltning
  • Digital utanförskap en stor utmaning
  • Vad ska det ersätta? Istället för vadå och för att frigöra och möjliggöra tid för vad? Ta in så många perspektiv som möjligt.
  • Digitala möten med patienter och medarbetare.

Många led inom en organisation när en förändring ska genomföras.

  • Skapa en ny kultur
  • Delaktighet
  • Tillgänglighet
  • behövs marknadsföring. Medvetandegöra användaren/kunden om att tjänsten finns eller undersöka HUR tjänsten bör utformas/finns intresse för den

Pandemin var motivationskälla till hållbarhet.




Senast ändrad: fredag, 6 maj 2022, 11:52