Section outline
- 4. Digilog
4. Digilog
Ett samtal om digital transformation, är det viktigt för en kommun och i så fall varför?
Självstudier
Tidsåtgång: ca 1 h 10 minuterInnan du avslutar detta Tema vill vi bjuda in till en Digilog, en dialog om digitalisering med Marie Larsson, vd på Skellefteå buss och Jens Danielsson, digitaliseringschef och chef för utvecklingsavdelningen på Örnsköldsviks kommun. Samtalet leds av Joakim Jansson, DigJourney.
I denna Digilog diskuteras kommunspecifika samhällsförändringar och digitaliseringens roll i dessa. Dessutom får du lyssna till spännande diskussioner kring kommunens roll i dessa samhällsförändringar och den förändring som behöver ske inom kommunen för att lyckas klara av samhällsuppdraget.
52 minuter
- Navigera i videon
Navigera i videon
- 0:00 Välkommen
0:29 Presentation av gästerna
6:50 Vilka förändringar ser ni i omvärlden som påverkar era verksamheter?
14:30 Vilken är kommuners roll i samhällsförändringen?
17:57 Politik, demokrati och digitalisering
22:27 Har kommuners uppdrag förändrats och i så fall hur?
26:17 Vilka förändringar ser ni sker i kommuner av idag?
31:54 Är dessa förändringar tillräckliga, går det tillräckligt snabbt?
34:00 Om Skellefteå buss vision och hur de omdefinierat sin roll i samhället
39:51 Hur viktig är digitalisering för kommuner idag?
45:59 Vad har ni själva gjort för resor i digitalisering kopplat till era verksamheter och uppdrag?
51:13 Tips och medskick till de som lyssnar som är skeptiska till digitalisering
- Diskussionsuppgift: Kommunens roll i samhället
Diskussionsuppgift: Kommunens roll i samhället
ca 20 minuter
UTMANING! Denna uppgift fungerar även väl att ta som en diskussionsuppgift med dina medarbetare/chefskollegor.
I Digilogen diskuteras om offentliga aktörers uppdrag och roll i samhället förändras som följd av digitalisering. Det som ofta sker i sektorer som är i omställning är att uppdraget är det samma men att sättet på vilket uppdraget utförs omvandlas - hur en verksamhet arbetar förändras och vad som utförs.
I Digilogen berättar Marie om hur Skellefteåbuss löpande utmanar deras syn på att leverera kollektivtrafik och har genom ett visionsarbete omformat verksamhetens roll och uppdrag. Numer går företaget mot att bli en datadriven verksamhet där de är en av flera pusselbitar i en gemensam digital plattform. Genom att bidra med data kan andra aktörer utveckla hållbara tjänster som möter invånarnas förväntningar och behov kring mobilitet.
Dock är det sällan att en digital omställning börjar på denna verksamhetsutvecklingsnivå. Det kräver en hög digital mognad både hos medarbetare och organisationen.
Börja i det lilla för att lära, förstå och skapa förutsättningar för digital verksamhetsutveckling
Ofta börjar en digital omställning i det lilla, till exempel genom att medborgaren fyller i och skickar in en blankett digitalt via en webbsida istället för att använda en pappersblankett. Genom detta blir det enklare för medborgaren då tillgängligheten ökar och blanketten inte längre behöver postas. För vissa medarbetare i kommunen förenklas även deras arbete då de slipper pappershantering och den extra administration som följer med det.
Nästa utvecklingsfas för digital teknik handlar om att göra det ytterligare bättre för medborgare och för kommunens medarbetare.
Ett sådant exempel skulle kunna vara att kommunen inför en e-tjänst, t ex för ansökan om tillfälligt boende. En sådan tjänst förändrar i större grad än det förra exemplet hur en kommun hjälper medborgarna samt hur medarbetarna tar emot en ansökan, bereder den och beslutar om den.
I just denna ansökningsprocess är det många olika dokument från flera olika myndigheter som ska skickas in. Det gör det svårt för den ansökande då ansvaret för att samla in informationen i många kommuner ligger hos hos den sökande själv. Här finns ett ypperligt tillfälle att reflektera över om kommunen kan underlätta för medborgaren genom att utveckla vad tjänsterna hjälper till med. I en optimal värld och i en smart tjänst kan tjänsten själv samla in de uppgifter som behövs för att kunna bereda och besluta om ansökan.
I detta exempel har kommunens (medarbetarens) uppgift förflyttats från att samla in, bereda och besluta till att skapa en enkel process som hjälper medborgaren att ansöka om och få beslut om ett tillfälligt boende. Både hur och vad har förändrats.
Diskussionsuppgift: Kommunens roll i samhället
Del 1. Tidsåtgång: Avsätt 15 minuter
- Nedan finns sex påståenden att reflektera kring.
- Välj ut ett par av dessa och diskutera i hur stor grad dessa är sanna för kommunen idag och vad de innebär kommunövergripande, för din förvaltning/avdelning, för ditt team och för dig.
Som ett ytterligare stöd för diskussionen har vi designat en diskussions- och dokumentationsyta i din Arbetsbok. Leta upp diskussionsuppgiften Kommunens roll i samhället. Dokumentera gärna i din Arbetsbok.
Verksamheten (kommunövergripande, förvaltning, avdelning) har förändrats:
- till att ha hög insikt och förståelse för invånarnas behov, vilket leder till bättre beslut
- från att själv leverera alla medborgartjänster till att erbjuda en infrastruktur och plattform så att fler aktörer kan leverera tjänster
- från att ha öppet vissa tider till att erbjuda tillgängliga medborgartjänster dygnet runt
- från godtyckliga beslut fattade av enskilda individer till datadrivna beslut genom automatiserade processer
- från att utveckla det mesta själv till att i högre grad samarbeta med andra aktörer
- till att digitaliseringskunskap är en nyckelkompetens för verksamhetens utveckling.
Del 2. Tidsåtgång: 4 minuterEfter ert samtal. Gå in på länken till "Mentimeter" och berätta hur du upplever påståendena för just din verksamhet.
Här kan du ta del av allas syn på påståendena.