Färdplanen för tjänsteinnovation

- Albert Einstein
Färdplanen för tjänsteinnovation är en norsk modell för hur man på bästa sätt implementerar nya arbetssätt och/eller nya lösningar. Färdplanen innehåller 6 olika steg i implementeringsarbetet:
Det är den mest genomarbetade metoden för implementering
Färdplanen banar väg för att de förväntade nyttorna faktiskt uppnås!
Att leda genom förändring är en utmaning – Färdplanen ger bra grundförutsättningar för att lyckas
Syftet med fasen är att definiera kommunens & regionens utmaningsbild och säkerställa att organisationerna har en gemensam förståelse för både problem, varför en förändring är nödvändig och mål. Ett framgångsrikt arbete med tjänsteinnovation präglas av noggrann förberedelse, god planering och bred förankring.
Här får ni en snabb översikt över vad vi ska arbeta med i fas 2:
Översikt för Fas 2 - Insikt
Insikt är grunden för att skapa vård- och omsorgstjänster som möter de behov som finns, både hos brukare, medarbetare och anhöriga. Se till att göra denna fas grundligt innan ni väljer en lösning på ert problem - det ökar möjligheten att ni väljer rätt!
Tänk på att insiktsarbetet är viktigt under hela färdplanen - vi blir aldrig fullärda!
Pilotering innebär att tjänsten testas i begränsad skala över tid för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Syftet är att upptäcka fel och brister, identifiera oförutsedda problem och därmed minska riskerna när tjänsten skalas upp.
Läs igenom översikten för arbetet under Fas 4 - Pilotering här.
Använd planeringsverktyget och nyttorealiseringsverktygen som ni fyllt i under tidigare faser. Om ni inte använt dessa verktyg tidigare kan ni börja nu.
Under denna fas handlar det om att se till att den nya tjänsten/lösningen/arbetssättet integreras i verksamheten på ett bra sätt. Det handlar om att planera för införandet och genomföra eventuella upphandlingar.
Läs igenom arbetsgången för Fas 5 - Övergång till drift här
I fasen Ny praxis ligger fokus på att uppnå önskade nyttor för brukare, anhöriga och verksamheten. Synliga/tydliga framsteg ökar motivationen hos både medarbetare och patienter/brukare.
Använd planeringsverktyget och nyttorealiseringsverktygen som ni fyllt i under tidigare faser. Om ni inte använt dessa verktyg tidigare kan ni börja nu.