Steg 3 - Definiera rutiner och ansvarsområden

De nya arbetsprocesserna bör arbetas fram i samarbete med medarbetare som berörs av den nya vård- och omsorgstjänsten.

  1. Bjud in medarbetare till en workshop där ni sammanställer den nya tjänsteresan med tillhörande arbetsrutiner.
  2. Definiera först de steg som användarna går igenom.
  3. Identifiera arbetsprocesser för involverade aktörer i och utanför den egna verksamheten.
  4. Identifiera vem som är huvudansvarig, vem som är verkställande, vem som ska rådfrågas om utföraren undrar om något och vem som ska informeras under arbetet.

När du väl har utvecklat arbetsprocesser och definierat roller och ansvar kan du beskriva nya arbetsrutiner. Gör rutinerna lätta att förstå, helst med hjälp av ritningar och bilder. Du bör också utveckla mallar och andra verktyg för ditt dagliga arbete.

Använd verktyget Roll- och ansvarsmatris som stöd i arbetet. (kommer inom kort)

Senast ändrad: tisdag, 20 juli 2021, 08:17