Steg 6 - Utveckla eller välj teknik

Nya tjänster kan innehålla nya, digitala kontaktpunkter och då kan verksamheten behöva köpa in eller utveckla nya tekniska lösningar. Här måste IT-avdelningen involveras för att säkerställa en professionell bedömning så tidigt som möjligt.

Kravet på och behovet av teknologi kommer från flera områden: 

  • Användarbehov: Uppfyller tekniken brukarnas och anställdas behov? Stöder det önskat serviceflöde och arbetsprocesser? Är det lätt att använda? 
  • Integrationer: Finns det ett krav på att tekniken ska kunna utbyta information med andra system i kommunen? 
  • Skalbarhet: Kan tekniken enkelt skalas upp till flera användare? 
  • Informationssäkerhet: Uppfyller tekniken lagstadgade krav för informationssäkerhet och integritet? 
  • Kostnader: Är det möjligt att implementera tekniken inom kostnadsramen? 

Läs mer om offentlig upphandling

Senast ändrad: tisdag, 20 juli 2021, 09:42