Steg 6 - Utveckla eller välj teknik
Nya tjänster kan innehålla nya, digitala kontaktpunkter och då kan verksamheten behöva köpa in eller utveckla nya tekniska lösningar. Här måste IT-avdelningen involveras för att säkerställa en professionell bedömning så tidigt som möjligt.
Kravet på och behovet av teknologi kommer från flera områden:
- Användarbehov: Uppfyller tekniken brukarnas och anställdas behov? Stöder det önskat serviceflöde och arbetsprocesser? Är det lätt att använda?
- Integrationer: Finns det ett krav på att tekniken ska kunna utbyta information med andra system i kommunen?
- Skalbarhet: Kan tekniken enkelt skalas upp till flera användare?
- Informationssäkerhet: Uppfyller tekniken lagstadgade krav för informationssäkerhet och integritet?
- Kostnader: Är det möjligt att implementera tekniken inom kostnadsramen?
Senast ändrad: tisdag, 20 juli 2021, 09:42