Introduktion Digital kompetens
Samhällets digitalisering medför behov av ny kompetens, både bred och spetsig . Förenklat kan man säga att det krävs spetskompetenser och strategisk digital kompetens för att kunna identifiera och införa digitala system, processer och innovationer. Men för att kunna ta hem effekterna av nya system, processer och innovationer krävs också en bred digital kompetens - och förändringsledning. I en digital tid krävs både digital kompetens hos den som utvecklar och tillhandahåller digital service och tjänster precis som hos den som ska ta del av dem. Så, det är också viktigt för den digitala delaktigheten i samhället.
Digitaliseringskommissionen, definierar att “Digital kompetens utgörs av i vilken utsträckning man är förtrogen med digitala verktyg och tjänster samt har förmåga att följa med i den digitala utvecklingen och dess påverkan på ens liv.” Det finns också standarder som på en högre detaljnivå visar på vad som är viktigt för alla att kunna i någon grad. En av dessa standarder vi arbetat med i Västerbotten är den europeiska standarden DigComp (se bild)
I Västerbotten har vi pekat ur följande nyckelåtgärder för att stärka digital kompetens:
-
Utveckla eller vidareutveckla metoder som skapar nya eller förbättrade sätt till ökad digital kompetens hos individer, företag och organisationer
-
Insatser för att öka antalet individer med hög digitaliseringskompetens i Västerbotten, till exempel genom att få fler studenter att stanna kvar efter studierna, talangattraktion samt insatser för jämställdhet
-
Utveckla eller införa samverkansmodeller för att dela resurser och kompetenser inom digitalisering mellan företag, offentliga aktörer och civilsamhälle
Lär mer
Läs hur området digital kompetens beskrivs i sin helhet i den regionala digitaliseringsstrategin:
-
Reflektionsfrågor
- Vilka behov av den här typen av bredd- och spetskompetens är identifierade hos offentliga aktörer/näringsliv i din kommun eller region?
Vilka behov finns hos invånare?
- Vad ser du påverkar det ”digitala självförtroendet” hos olika grupper i samhället?
Ser du konsekvenser av att digital kompetens saknas, ge exempel:
- Finns det funktioner/aktörer som idag stöttar detta lärande och kompetensbehov?
Har du några exempel? Hur kan förutsättningar skapas för att olika aktörer lättare kan bidra till en ökad digital kompetens i Västerbotten, både bredd och spets?
- Ett sätt att kunna både rekrytera och bibehålla spetskompetens i länet är att dela på kompetenser mellan flera organisationer. Hur skulle det kunna underlättas?
- Vilka behov av den här typen av bredd- och spetskompetens är identifierade hos offentliga aktörer/näringsliv i din kommun eller region?
Vilka behov finns hos invånare?