DIGITALA MÖTEN


Skapa, bjuda in till och organisera digitala möten samt arbeta med interaktion och delaktighet

 

Office 365 /Teams

Skapa ett möte, Möten i Teams - Office-support
instruktionsfilmer: Ansluta till ett Teams-möte - Office-support
- Möte via kalendern - lägg till onlinemöte
- Möte via kanaler. I ett Team finns olika kanaler  - genom att klicka på kamerasymbolen kan du schemalägga ett möte eller starta ett möte på en gång. De som är med i kanalen får automatiskt en inbjudan
- Snabbbmöte vi chatten, i chatten kan du starta ett snabbmöte och bjuda in en kollega. Välj Ikonen Möte nu i en ny konversation.

    För- och nackdelar med Teamsmöte
    - Passar inom organisationen där kollegor har Teams, men endast nio deltagare kan synas i bild
    - Administration av deltagare är möjlig, t ex stänga mikrofon
    - Genom att ha möten i olika kanaler kan man skapa gruppsamtal

      Hur gör vi bra digitala möten?

      Inför mötet
      Testa ljud och bild innan, undvik motljus. Kom i tid, förbered de fönster du vill dela och gör en dagordning. Bjud in deltagarna med ett mail med en korrekt länk och instruktioner inför mötet.
      Förbered interaktiva inslag och presentationer.

      Under mötet
      Förutom föredragshållare behövs stödfunktioner i form av chattansvarig, tidshållare och sektreterare.
      Gör rundor där alla får bidra och anteckna gärna i ett gemensamt delat dokument.
      Dela länka till mentimeter och padlet i chatten eller maila ut information i förväg.

      Fördjupning

      Studera Digitekets kurs “Kom igång med digitala möten” https://digiteket.se/kurs/kom-igang-med-digitala-moten/

      Interaktion och delaktighet i digitala möten

      För att känna trygghet och vilja bidra behöver digitala möten hitta former för att skapa. Det kan vara en presentationsrunda där man får placera sin egen bild på en karta och berätta. Att låta kameran vara på och att ge feedback i form av tumme upp eller smilisar ökar känslan av närvaro.

      När man använder t ex Mentimeter är det viktigt att förstå att deltagarnas IP-adresser loggas även om man deltar utan att logga in, men berättar man vad verktyget ska användas till och inte samlar in personlig information är det ok. Det kan också vara bra att undersöka kommunens policy, finns verktyget med i kommunens PUB-avtal? 

      Mentimeter.com
      Mentimeter är ett svenskt verktyg för att låta deltagarna i ett möte ge feedback och inspel, men kan också användas som presentationsverktyg. I gratisversionen ingår två frågor och fem quiz-frågor per presentation, men obegränsat antal presentationer. 

      Högskolan i Kristianstad: Vad tänker åhörarna?: Läranderesurser
      Instruktionsfilm av Åsa Kronkvist:

       
      Mentimeters Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/Mentimeter

      Padlet.com
      Padlet är en digital anslagstavla idealisk för workshops och samarbete, i gratisversionen finns tre tavlor som kan raderas och användas på nytt. Innehållet på tavlan kan arrangeras på åtta olika sätt, bl a som en canvas med pilar mellan inläggen och i kolumner med rubriker.

      Padlets Youtubekanal:https://www.youtube.com/c/padlet/videos
      Grunderna i Padlet: 


      Senast ändrad: torsdag, 10 mars 2022, 09:14