Section outline
- Övningar Digital innovation
Övningar Digital innovation
Ny teknik och nya arbetssätt är avgörande för att skapa en tillgänglig socialtjänst, en relevant skola och en effektiv förvaltning. Många uppgifter kan automatiseras, men vi behöver utgå från medborgarnas behov, kartlägga våra processer och samarbeta över gränserna, både inom och mellan kommuner.
Våra demografiska och ekonomiska utmaningar är så stora att det inte räcker med mindre förbättringar, vi behöver arbeta med innovation - förändring som skapar helt nya sätt att uppnå våra mål.
Men vad ska vi då sluta göra och vilka värderingar och arbetssätt måste överges för att vi ska kunna utveckla välfärden med digitaliseringens möjligheter?
Hur kan digitalisering främja en hållbar utveckling? Hur kan vi arbeta med förändringsarbete och innovation?
Ett sätt att säkerställa att ett utvecklingsarbete och innovation verkligen blir utforskande men också nyttig & användarvärd är att använda sig av tjänstedesign.En del kommuner/nämnder i länet och landet har politiker och nämnder tränat på tjänstedesign för politiker för att få fler verktyg för att förstå invånares behov och perspektiv.
Ett exempel på det är socialnämnden i Skellefteå. SKR:s innovationsguiden har under många år bistått med metodstöd och lärande och några verkningsfulla metoder är:
- Servicesafari
- Användarresor och andra utforskande metoder